Er is nog maar weinig tijd en aandacht voor de mens als mens; voor werkelijk contact en werken vanuit de hele mens, en voor de grote behoefte aan menselijk contact en helende aanraking, ondersteuning, zorg, tijd en aandacht. Dat is niet meer waar het over mag gaan in de zorg. Alles moet in een protocol geduwd worden en gestandaardiseerd. De computer is het heiligdom. Het gaat over de mens maar een mens is geen machine!
Ook in de reguliere fysiotherapie davert de trein van fraai bedachte kretologie door, en daardoor worden de fysiotherapeut, de behoeften van de patiënt en het mooie vak gedevalueerd.
We zijn toch mensen, of we nu de zorgaanbieder zijn of cliënt/patiënt … Waar is de menselijke maat gebleven in de zorg? Straks behandelen we gewoon per e-mail toch, dat heet eHealth. Dat is veel efficiënter zegt de zorgverzekeraar.
Hieronder kunt u lezen wat voor kretologie wij van onze beroepsorganisatie het KNGF in de mailbox ontvangen …
Fysiotherapie anno 2017: (bron KNGF e-news).
Citaat: CAT voor efficiënter, goedkoper en nauwkeuriger werken.
‘Patiëntgerapporteerde uitkomstmaten (PROMS) zijn inmiddels onderdeel van het dagelijkse handelen van fysiotherapeuten. Ze worden gebruikt om de ervaren klachten en/of beperkingen van de patiënt vast te leggen ten behoeve van klinische besluitvorming en het monitoren van het behandeleffect.
Een veelgehoorde klacht is dat het gebruiken van PROMS leidt tot meer administratieve druk. Met de voortschrijdende integratie van eHealth in de dagelijkse praktijk moet het meten van PROMS makkelijker kunnen. Computerized adaptive testing (CAT) kan hierin een belangrijke rol spelen.’
Over kretologie gesproken. De verzekeraars komen ook alweer met hun inkoopplannen voor 2018. Ook daarin trof ik een paar bijzondere zinnen aan, waaronder deze: ‘Onze zorginkoop heeft als doel om voor onze 2.2 miljoen verzekerden kwalitatief goede en betaalbare zorg te realiseren. Wij richten ons op die zorg die de beste verhouding heeft tussen gezondheidsuitkomsten die voor de klant relevant zijn en kosten voor het leveren van die zorg.’
Het kan aan mij liggen, maar alle waar is altijd naar zijn geld, zegt het spreekwoord toch niet voor niets?
In dat licht is het wrang als je je realiseert dat de fysiotherapeut in Nederland al jaren ijskoud door de verzekeraar ruim 30% onder de kostprijs gecontracteerd wordt. De verzekeraar biedt zijn cliënt niet eens de beste zorg, lees ik in de inkoopplannen. Dat kan natuurlijk ook helemaal niet in deze ‘marktmacht’. Ze hebben het over topzorg op hun websites en daar verwijzen ze hun cliënten maar wat graag naartoe, maar zij hanteren hiervoor hun eigen criteria, die weinig tot niets te maken hebben met de beste of zelfs maar goede zorg. Ten slotte schrijft deze verzekeraar zich te richten op die zorg die de beste verhouding heeft tussen gezondheidsuitkomsten die voor de klant relevant zijn en kosten voor die te leveren zorg. Dat betekent dus dat de verzekeraar bepaalt wat en bij wie hij wenst in te kopen. Ik denk dat het belangrijk is dat de cliënt/patiënt zich realiseert dat wanneer de macht bij verzekeraars blijft liggen, dit gaat op basis van wat de verzekeraar ergens voor over heeft, dat bepaalt de uiteindelijke ruimte en mogelijkheden die een arts of therapeut krijgt en dat bepaalt vervolgens het uiteindelijke resultaat.
Relevante gezondheidsuitkomsten? Ik zal toch eens navraag doen wat de verzekeraar hier eigenlijk onder verstaat. Ik kom er nog op terug.
Het zou, wat mij betreft, horen te gaan over wat de cliënt/patiënt nodig heeft, een behandeling die volledig recht doet aan de situatie en aan de behoefte van de cliënt/patiënt, want ieder mens heeft recht op het beste. Laten we het allerbelangrijkste vooral niet vergeten: ieder mens is uniek en geen machine.
Winny van de Velden is maat in de praktijk bij Aldlanfysio in Leeuwarden en gezondheidscoach.
HIER vindt u meer informatie over onze bloggers.